'Giselle'den mayısta son 3 perde
'Giselle'den mayısta son 3 perde
Özkan çifti, Cumhurbaşkanı Erdoğan'la görüştü
Özkan çifti, Cumhurbaşkanı Erdoğan'la görüştü
Özgür Özel'den Bahçeli'ye ziyaret
Özgür Özel'den Bahçeli'ye ziyaret
Devrilen ATV'nin altında kalıp öldü
Devrilen ATV'nin altında kalıp öldü
9 Ağustos 2023 Çarşamba - 08:24

Elektrikli uçan taksiler vaatleri yerine getirecek mi?

Küçük elektrikli uçaklar yakında Avrupa'da yolcu taşıyacak, ancak başarılı olabilecekler mi?

Elektrikli uçan taksiler vaatleri yerine getirecek mi?
Facebook'ta Paylaş Twitte'da Paylaş Google+'da Paylaş Haberi Yazdır Arkadaşına Gönder Metni küçült Metni büyüt

2024 Paris Yaz Olimpiyatları bir yıl içerisinde başlayacak.

Sporcular elbette tarih yazmayı umuyor. Ancak bir havacılık girişimi olan Volocopter da öyle.

Her şey yolunda giderse, iki kişilik elektrikli hava aracı VoloCity, Paris çevresinde yolcu taşıyacak. Avrupa'da elektrikli dikey kalkış ve iniş (EVTOL) hava aracını kullanan ilk hizmet olacak.

Dünyanın dört bir yanındaki onlarca şirket, şehirlerin tam kalbine inebilecek daha sessiz, daha ucuz ve karbon nötr bir yolculuk vadeden EVTOL araçlarını geliştiriyor.

Volocopter, Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı’nın (EASA), Olimpiyatlara hazır olabilmeleri için önümüzdeki birkaç ay içinde VoloCity adlı araçlarına izin vermesini bekliyor.

Alman şirketin mali işler sorumlusu Christian Bauer, "Her şey hazır ve gelecek yılın ortasında harekete geçmeyi bekliyor” diyor.

Üç güzergah, Paris'in merkezini, şehrin havalimanları ve helikopter pistlerine bağlayacak. Volocopter ayrıca turistik gezi için de imkân sunacak.

VoloCity EVTOL

VoloCity iki kişilik ancak daha fazla yolcu taşıyabilecek versiyonları yolda

Uçuş rotlarını ve (vertiport adı verilen) iniş noktalarını organize etmek için çok çaba harcandı, çünkü bu Paris gibi kalabalık bir şehirde kolay değil.

Buna yeni bir uçak geliştirmenin ve bunun için sertifika almanın teknik zorluklarını da eklediğinizde, Volocopter'in 12 yıllık tarihinde çok şey başardığı açık.

Ancak bazıları, Volocopter ve rakiplerininin en büyük zorluklarla henüz karşılaşmadıklarını iddia edebilir. Önümüzdeki yıllarda, uçakları için talep olduğunu göstermeleri gerekecek.

Aküler en büyük sorun olmaya devam ediyor. Ağır ve pahalılar. Bu da EVTOL uçaklarının helikopterler, trenler ve arabalara göre menzilini azaltıyor ve maliyet avantajlarını sınırlandırıyor.

VoloCity'nin 35,5 kilometrelik bir menzili var. Şehir içerisindeki kısa turlar için yeterli, ancak bir helikopterin menziline kıyasla çok fazla değil.

Christian Bauer, zorluğun farkında olduğunu söylüyor:

"Şu anda bizi engelleyen şey, tüm çalışanlarımızın üzerinde yoğunlaştığı batarya teknolojisi."

Daha güçlü, daha ucuz bataryaların ortaya çıkacağını ve Volocopter'in daha düşük fiyatlarla hizmet sunabilecek daha büyük bir hava aracı yapmasını sağlayacağını söylüyor.

"Helikopter hizmeti civarında daha yüksek fiyatlarla başlayacağız. Daha sonra, dört veya beş yolcu kapasiteli bir modelimiz olduğunda, kademeli olarak fiyatlarımızı aşağıya çekeceğiz“ diyor.

Lilium ulaşımın zor olduğu bölgelerde büyük bir potansiyel görüyor

Yine Almanya merkezli Lilium şirketi, şimdiden daha büyük bir EVTOL geliştirdi. Altı kişiye kadar yolcu taşıyacak şekilde tasarlanmış, zarif görünümlü bir araç.

Lilium, Volocopter gibi rotor kullanmak yerine, dikey kalkış ve ileri yönlü uçuş arasında uyum içinde eğilebilen, kanatları üzerine yerleştirilmiş 30 elektrikli jet motoru kullanıyor. 2025 yılında Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı’ndan (EASA) sertifika almayı bekliyor.

Lilium, bu tür bir hava aracı için potansiyel olarak büyük bir pazar olduğunu ve sıkışık şehirlerin çevresinde veya demiryolu bağlantısının zayıf olduğu yerlerde hizmet sunabileceğini söylüyor.

Lilium’un CEO'su Klaus Roewe, "Düşük maliyetli iyi bir tren ağının olduğu yerde onunla rekabet etmek istemeyiz. Altyapının olmadığı ve altyapı inşa etmenin zor olduğu durumlarda devreye gireriz" diyor.

Shenzhen Eastern General Aviation'ın (Heli-Eastern) 100 Lilium uçağı satın almasına dair Haziran ayında açıklanan anlaşmaya işaret ediyor.

Heli-Eastern, Çin'in Hong Kong, Şenzen ve Macao'yu içeren Büyük Körfez Bölgesi’nde hava bağlantısı sağlıyor. Roewe dağlar, adalar ve yarımadanın olduğu düşünüldüğünde yolculuğun "kabus" olabileceğini söylüyor.

Ancak Volocopter gibi Lilium da hava araçlarını rekabetçi hale getirmek için batarya teknolojisini geliştirmeye çalışıyor.

Roewe, bataryaların maliyetleri konusunda "belirsizlik" olduğunu söylüyor, ancak fiyatların düşeceğine ve kapasitenin artacağına inanıyor. EVTOL endüstrisinin, araba akülerinde kaydedilen ilerlemelerin üzerinde yükselebileceğini düşünüyor.

Roewe, “Bataryalarımızın herhangi bir otomotiv aküsünden daha pahalı olması için hiçbir neden yok, çünkü üretim süreci tamamen aynı" diyor.

Bu iyimserliğe rağmen, bazı uzmanlar bataryalar söz konusu olduğunda EVTOL endüstrisinin beklentileri konusunda şüpheci.

Havacılık mühendisliği geçmişi olan ve İsveç Hava Kuvvetleri’nin savaş jetlerine pilotluk yapan Bjorn Fehrm, "[EVTOL hava araçlarının] aslında çok özel bir batarya seti var, çok düşük sayıda üretiliyor ve çok pahalı, yakın zamanda yüksek sayılara ulaşmayacak" diyor.

Fehrm şimdi havacılık danışmanlığı şirketi Leeham için çalışıyor.

Fehrm, EVTOL uçaklarının kalkmak ve uçmak için bir arabanın aküsünden çok daha hızlı bir şekilde bataryasını tükettiğine dikkat çekiyor.

Ayrıca, ekonomik olması için hava aracının hızlı bir şekilde şarj edilmesi gerekecek. Fehrm, hızlı şarj ve deşarjın bataryaya ağır bir yük getirdiğini ve bir arabanınkinden daha farklı ve daha pahalı bir sistem gerektirdiğini söylüyor.

Fehrm, gelecekte bu konuda gelişme öngörüyor, ancak muhtemelen bataryalar bu on yılın sonunda yalnızca "iki kat" daha iyi olacak.

Fehrm, mevcut batarya kapasitesi eksikliğinin EVTOL hava aracının uçabileceği koşulları sınırladığını söylüyor. Örneğin, bir helikopterin bir fırtına etrafında uçması muhtemel, çok daha sınırlı bir menzile sahip olan EVTOL ise bunu yapamaz.

Batarya teknolojisini geliştirmenin yanı sıra yeni EVTOL firmaları hava araçlarını daha fazla sayıda üretmek için fabrikalar kurmak zorunda kalacaklar.

Fehrm'e göre EVTOL araçları, düşük maliyetli, yüksek oranlı üretim için uygun olmayan uçak endüstrisi ile aynı süreçleri kullandığından, bu muhtemelen pahalı bir süreç olacak.

Elektrikli araçlarda uzmanlaşmış bir havacılık danışmanı olan Darrell Swanson, batarya teknolojisinin piyasaya sürülmesinin "zorlu bir süreç olduğunu ancak hızlandığını" kabul ediyor.

Ayrıca, yeni firmaların çok daha fazla büyümek zorunda kalacağına da dikkat çekiyor:

"İş insanları veya mali açıdan ayrıcalıklı kişilerle sınırlı bir modeli benimsemekten kaçınmak için endüstrinin ölçeğini büyütmesi çok önemli."

Nisan ayında Volocopter, Almanya'nın güneyinde Stuttgart yakınlarındaki Bruchsal'da yılda 50 hava aracı üretebilen ilk montaj servisini açtı, ancak on yılın sonuna kadar her yıl 5.000 ila 7.000 araç üretmeyi umuyor.

Bauer, yapılması gereken çok iş olduğunu kabul ediyor.

"Bu aracı sertifikalandırmak için ilk maratonun son adımında olduğumuzu söyleyebilirim. Böylece bir sonraki maraton başlıyor ki o da kâr etmek."

(BBC Türkçe)

 
Hull City'den erken veda!
 
AFAD duyurdu: Kahramanmaraş'ta deprem!
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Resmen açıklandı: Tarihin en sıcak ayı
Avrupa Birliği'ne (AB) bağlı Copernicus İklim Değişikliği Servisi, Temmuz ...
Sandra Bullock'un acı günü
Dünyaca ünlü oyuncu Sandra Bullock uzun süredir birlikte olduğu sevgilisi ...
Güney Kore, 37 bin izcinin acil durum tahliyesine başladı
Güney Kore İçişleri Bakanlığı, yaklaşan Khanun Tayfunu sebebiyle yarıda ...
 
İtalya’da 3 bin metrede mahsur kalan dağcılar böyle kurtarıldı
İtalya’nın kuzeyinde dağda mahsur kalan 2 dağcı, İtalyan itfaiyesine bağlı ...
Rusya, Donetsk bölgesini vurdu: 7 ölü, 67 yaralı
Rusya, Donetsk bölgesinde düzenlediği saldırıda yerleşim yerlerini hedef ...
Kliması bozulan yaşlı çift, tamirci beklerken sıcaktan öldü
ABD'nin Teksas eyaletini haziranda vuran sıcak hava dalgası sırasında ...
 
Dünya İzcilik Şöleni, Khanun Tayfunu sebebiyle yarıda kesildi
Güney Kore’de 25’incisi yapılan Dünya İzcilik Şöleni, Khanun Tayfunu sebebiyle ...
Ukraynalı 22 asker ülkesine döndü
Ukrayna Güvenlik Servisi, esir olan 22 Ukrayna askerinin ülkesine döndüğünü duyurdu.
Hastalıkla mücadele eden Bella Hadid içini döktü
Bir süredir Lyme hastalığıyla mücadele eden dünyaca ünlü model Bella Hadid, ...
 
Dursun Gündoğdu
Tütüncü yine kolları sıvadı
YAZARLAR
Turgut Güngör
Turgut Güngör
Düdük endişesi ve kazan-kazan
Halit Çelikbudak
Halit Çelikbudak
Elitist bir tutku
Serpil Nur Abiral
Serpil Nur Abiral
Tünektepe teleferik faciası
İsa Altun
İsa Altun
Belediye başkanı olmak...
Sude Karataş Geyikci
Sude Karataş Geyikci
8 Mart Dünya Kadınlar Günü kutlu olsun
Mesut Gürkan
Mesut Gürkan
Nasıl çıkılır bu işin içinden?
H.O.P
H.O.P
Ülkemize biçilen rol
Prof. Dr. Yakup Alıcıgüzel
Prof. Dr. Yakup Alıcıgüzel
Türkiye’nin problemi yok, problemi bireysellik..  
Nesrin Mater
Nesrin Mater
Karadağ ve tembellik üzerine 10 tavsiye
ÇOK OKUNANLAR
ARŞİV
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA GÜN HABER
ASTROLOJİ
Koç
 
21 Mart - 20 Nisan
Nisan ayında finansal konularda büyük şanslar yakalayabilirsiniz. Kazançlarınızı arttırabilmek adına pek çok fırsatın ...
 
Ana Sayfa Türkiye Antalya BURDUR ISPARTA Siyaset Turizm Resmi REKLAMLAR KAMPÜS Spor GÜN'ün ürünü
KünyeHakkımızda KünyeKünye İleti�YimIletisim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva