Koronavirüs salgınıyla birlikte Antalya'ya gelen turist sayısındaki hızlı düÅŸüÅŸ, reçel ve lokum satışlarına da yansıdı. Turistin azlığı nedeniyle lokuma ilginin azalması, üreticinin farklı ürünlere yönelmesine neden oldu. Antalya'nın en eski reçel üreticilerinden bir firma, lokum üretimini azaltarak, 5 karışımlı pekmez üretimine baÅŸladı. Keçiboynuzu, hurma, üzüm, dut ve andız pekmezlerinin karışımı olan özel pekmez, bağışıklık sistemini güçlendirmesiyle öne çıkarken lokumun tahtını da ele geçirdi. Antalya'da bu yıl kuruluÅŸunun 106'ncı yılında olan Yenigün Reçelleri'nin dördüncü nesil patronu Necmi Alpagot, Antalya reçellerinin ününün 100 yıllık bir geçmiÅŸe sahip olduÄŸunu söyledi. Firmanın kuruluÅŸ yılının 1914 olduÄŸunu belirten Alpagot, "Dedemin babası zamanından gelen bir gelenek. Ev hanımlarının evlerde yaptığı turunç, patlıcan, bergamot reçelleri ikram ediliyormuÅŸ. Ve bunu ilk defa kavanozda satmaya baÅŸlayan büyük dedemiz olmuÅŸ. Böylelikle Antalya'da ticari deÄŸer kazanmış bir ürün haline gelmiÅŸ" dedi.
40'TAN FAZLA ÇEŞİT
Bugün üretimi yapılan 40'tan fazla reçel çeÅŸidi olduÄŸunu söyleyen Alpagot, sözlerini ÅŸöyle sürdürdü;
"Türkiye'de bu kadar çeÅŸit üretimin yapıldığı baÅŸka ÅŸehir yok. Bu nedenle Antalya, reçelleriyle meÅŸhur hale geldi. Herhangi bir ÅŸehre gittiÄŸimizde yanımızda hediyelik olarak Antalya reçeli götürür olduk. İstanbul, İzmir ve Ankara gibi birçok ilde dükkan camlarında 'Yöresel Antalya reçeli geldi' yazıları görüyoruz. Bu gurur verici bir ÅŸey. En baÅŸta turunç reçeli Antalya'nın simgesi haline geldi. Bergamot, patlıcan, karpuz, yeÅŸil incir, nar, Kıbrıs'ta 'macun' denilen yeÅŸil ceviz reçeli, balkabağı, limon, greyfurt, ÅŸadok ve kamkat buranın yöresel reçelleri. Sadece burayla da kalmadı, hem yurtiçinden hem de yurtdışından ciddi talep görüyor. Antalyalı reçel üreticileri olarak hammadde sıkıntısı çekmiyor olmamız en büyük avantajımız."
YILDA 3 BİN TON ÜRETİM
Antalya'da yıllık toplam reçel üretiminin 3 bin ton olduÄŸunu, 2 bin tondan fazlasını kendilerinin ürettiÄŸini kaydeden Alpagot, ÅŸöyle konuÅŸtu:
"Yöreselden bu miktarlara ulaÅŸmış tek firma biziz. 30 ülkeye reçellerimiz ihraç ediliyor. Aynı zamanda ülkemizin deÄŸiÅŸik ÅŸehirlerinde de ürünlerimiz yöresel ürün olarak pazarlanıyor. Turunç, bergamot, patlıcan ve karpuz gibi reçeller ABD, Avustralya, İsrail, Dubai'ye gidiyor. Artık herkes deÄŸiÅŸik lezzetler arıyor ve bunların da adresi Antalya oldu. ABD'de organik sertifikalı reçeller çok beÄŸeniliyor. Organik reçelde ÅŸeker yerine meyve suyu kullanıyoruz. Bergamot çok beÄŸeniliyor, deÄŸiÅŸik aroma ve tatlar istiyorlar. İsrail'de turunç çok talep görüyor. Hatta G-20 zirvesinde bütün dünya liderlerine Antalya'nın bu reçelleri tanıtıldı. G-20 logolu özel ürünler üretildi. Antalya'nın turunç ve bergamot reçelleri hepsine ikram edildi. Suudi Arabistan'dan ÅŸeyhler devamını istedi, Amerikalılar memnun kaldı."
TURUNÇ REÇELİ 25 GÜNDE YAPILIYOR
40'tan fazla ürün arasındaki en ünlü reçelin ise turunç reçeli olduÄŸunu dile getiren Alpagot, yıllık turunç reçeli üretiminin de yaklaşık 200 ton olduÄŸunu söyledi. Turunç reçelinin diÄŸerleri gibi 1 günde deÄŸil 25 güne yakın sürede yapılabildiÄŸini belirten Alpagot, ÅŸunları anlattı:
"Yılda 600 ton turunç kullanıyoruz. SaÄŸ olsun belediye baÅŸkanlarımız eski dönemde peyzajı turunç üzerine kurmuÅŸ Antalya'da. Turunç, güzel bir aÄŸaç zaten, meyvesi güzel görünüyor ve bütün mevsim yeÅŸil kalabilen bir aÄŸaç. O yüzden bulmakta zorluk çekmiyoruz. Her bahçede de turunç var. Turunçgiller dediÄŸimiz meyvelerin hepsi de turunçtan geliyor. Turuncu aşılarsınız portakal, limon, greyfurt olur. Turunç reçelinin yapımı ise zahmetlidir. Turunçlar önce toplanır, yıkanır, temizlenir. Tek tek yaprak yaprak kesilir ve rendelenmiÅŸ yapraklar kıvrılıp iplere dizilir. Bu halde ÅŸekil alır ve daha sonra haÅŸlanır, tatlandırılması için bekletilir, acı suya atılır. Turunç reçeli yapmak için 25 günlük süreç gerekiyor. Çilek, viÅŸne reçeli gibi sabah koyduk öÄŸlen yaptık deÄŸil. Turunçları ipe dizme iÅŸlemi makineyle yapılmıyor. O yüzden zaten Avrupa taklit edemiyor. Elde tek tek kadınlar özel odalarda titizlikle diziyor."
LOKUM, YERİNİ PEKMEZE BIRAKTI
Koronavirüs ile birlikte Antalya'da turist akışının durması, lokum sektörünü etkiledi. Turistlerin hediyelik olarak tercih ettikleri lokumların satışı olmayınca üretici alternatif üretime geçti. Özellikle koronavirüs ile mücadelede bağışıklık sisteminin güçlü olmasına dikkat çeken uzmanlar, 5 karışımlı pekmezin ortaya çıkmasını saÄŸladı. Alpagot, içinde keçiboynuzu, hurma, üzüm, dut ve andız pekmezlerinin birbirleriyle karışmasından ortaya çıkan karışık pekmezi satışa çıkardı. Enerji deposu olan 5 karışımlı pekmez, Antalya baÅŸta olmak üzere Türkiye'nin farklı illerinde vitrindeki yerini aldı.








İbrahim LALELİ/ANTALYA, (DHA)