Turizm savaÅŸlarının korona mücadelesinin gölgesinde hız kesmeden devam ettiÄŸini belirten NBK Touristic Genel Müdürü Recep Yavuz, sayısal yoÄŸunluÄŸa bakıldığında belli baÅŸlı 50 ülkenin dünya turizm hareketliliÄŸini turist alarak ve göndererek belirlediÄŸini kaydetti. Türkiye'nin turist alan kısmında ilk 10 içinde ve bu rekabetin en önemli aktörlerinden biri olduÄŸuna dikkat çeken Yavuz, bu ortamda dünya turizm sektöründe yaÅŸanan geliÅŸmeler ve Antalya'ya karşı bazı tehlikelere dikkat çekti.
AB SİYASETİ GİRİT'İ İŞARET EDİYOR
Rekabetin sadece ürün, ülke, fiyat ve hizmet ÅŸartlarında yaÅŸanmadığını söyleyen Yavuz, “Aynı zamanda lobi ve pazarlama ile birlikte siyasi otoritelerinin hamleleri de gidiÅŸatı belirliyor. Bütün bunlara bir de dönemsel olarak ve özellikle krizli ve sorunlu dönemlerde ortaya çıkan basın ve medya yönlendirmesi ekleniyor. Ve genellikle de o süreçte bir kahraman yaratılıyor. Son günlerde Avrupa'daki geliÅŸmelere, turizmcilerin beyanatlarına ve basındaki haberlere bakarsak bu yılın kahramanı Girit olacak gibi gözüküyor" dedi.
AVRUPA GİRİT'E ODAKLANDI
Hafta içinde Girit rezervasyonlarının ilk kez Mayorka'yı bile geçtiÄŸinin konuÅŸulduÄŸunu anlatan Yavuz, Girit'le ilgili yayın ve tanıtımların sürekli canlı tutulduÄŸunu kaydetti. AB'nin korona kısıtlamalarına takılan Antalya'dan ise neredeyse hiç söz etmediÄŸini belirten Yavuz, “TUI geçtiÄŸimiz günlerde Almanya'daki aktüel rezervasyonlarında Girit'in Mayorka'nın önünde olduÄŸunu ve rezervasyonlarında Rodos ve Kos'un ilk 5 içinde yer aldığını bildirdi. Yunanistan'ın korona sürecini kontrollü atlattığı ve düÅŸük vaka sayılarıyla hijyen tedbirlerini arkasına alarak 2021 yılında bir adım öne geçtiÄŸi düÅŸünülüyor. Yani anlaşılan Avrupa bu aralar tatil konusunda Yunanistan'a odaklanmış durumda" diye konuÅŸtu.
TURİZMSİZ İKİNCİ BİR YILI ATLATAMAZLAR
Yunanistan'ın ağır korona sendromundan sonra ikinci kez turizmsiz bir yılı atlatamayacağına dikkat çeken Yavuz, “Krizdeki Yunanistan, krizdeki AB demektir. Bu yüzden destek vermek sadece sevgiden deÄŸil, ekonomik endiÅŸeden de kaynaklanıyor. Yunanistan'ın turizm gelirlerinin GSMH'ya katkısı direkt yüzde 12, dolaylı yüzde 30 civarında. 2019'da 18 milyar Euro olan turizm geliri 2020'de 8 milyar Euro’ya düÅŸtü. Yunanistan merkez bankasına göre bu durum, GSMH'da yüzde 5 oranında delik açtı. Ziyaretçilerin yüzde 70'i AB ülkelerindendi. Sadece Alman ziyaretçiler yüzde 13'ünü oluÅŸturuyor" dedi.
YUNANİSTAN'IN EN ÖNEMLİ KALESİ
Geçen yıl tepetaklak olan Yunanistan turizmi ve bütçesinin 2021 yılında aynı akıbeti taşıyamayacağı için Yunanistan BaÅŸbakanı Mitsotakis'in AB ülkelerine çaÄŸrıda bulunduÄŸunu belirten Yavuz, “Aşı pasaportu ile AB ülkeleri içinde seyahatin kısıtlanmamasını, test ve karantina zorunluluÄŸunun kalkmasını talep etti. Bunun yanı sıra, AB dışındaki pazarlara da göz diken Yunanistan, geçtiÄŸimiz günlerde İsrail ile ikili bir anlaÅŸma imzaladı. İngiltere ile de benzeri görüÅŸmeler yürütülüyor. Özellikle Kıbrıs, İsrail, Rus ve İngiliz turistler tarafından tercih ediliyor. Yunanistan turizminin en önemli kalesi ise Girit" diye konuÅŸtu.
ANTALYA'NIN RAKİBİ OLUR MU?
Yunanistan'ın hamlelerinin Girit üzerine olduÄŸuna dikkat çeken Yavuz, “Peki, Girit, Antalya'nın rakibi olur mu? Normal ÅŸartlarda asla olmaz, ama Antalya'nın önü kesilmezse olmaz. Ki bugün itibariyle böyle bir ÅŸey yok diyemeyiz. Åžu anda Antalya'ya rezervasyon yapmak belirsizlikler yumağında güçleÅŸiyor. Rezervasyon yapacak turistin önüne birçok yaptırım ve engel konuyor ve sanırım seyahat büroları müÅŸteriyi kaybetmemek için Antalya'ya benzeyen diÄŸer destinasyonları öneriyor. Zira müÅŸteriyi kaçırmamak, sıcak satış yapmak ve kasaya para koymak ÅŸu anda çökmek üzere olan seyahat bürolarının tek tutunabileceÄŸi dal" diye konuÅŸtu.


Mehmet ÇINAR/ANTALYA, (DHA)