İletişim Fakültesi öğrencisi bir okuyucumuz gönderdiği e postada ‘sosyal medya ile ilgili görgü ya da etik kuralları nelerdir’ diye soruyor. Sosyal medya bir mecra ve tüm yaşantımızı kuşatmış durumda. Günlük hayattaki hukuk kuralları ve kanunları ne ise internette de aynı. Üzülerek belirtmeliyim ki, sosyal medyada kafasına estiğini yazıp çizenler adliye koridorlarını aşındırıyor. Nitekim geçtiğimiz günlerde Süper ligde mücadele eden bir futbol kulübü bünyesinde bulunan futbolculara ‘sosyal medya kullanım kuralları’ konulu bir seminer düzenledi. Sosyal medya mecrası kullanımı sadece kişisel sosyalleşme amacıyla kısıtlı kalsaydı herkes istediğini yapmak ve yazmakta özgür kalabilirdi. Ancak, geldiğimiz noktada kişisel veya kurumsal markaların iletişiminde, grupların bilgi ve tecrübe paylaşımında, insanların gelişime yönelik etkileşiminde aldı başını gitti. Özellikle bireysel markasının iletişimini yapanlar, kariyerinde bir artı olarak kullanmak isteyenler, sosyal medyada bir network / ağ yaratmak isteyenler, belirli bir markanın, hizmetin tanıtımını yapmak isteyenler ve kurumsal hayatın içindekilerin çok ama çok dikkat etmesi gereken noktalar var. Bir kere hangi sosyal paylaşım sitesinde olursanız olun, size gelen paylaşımların doğruluğunu araştırmadan paylaşım yapmayın. Kimlik bilgilerinizi herkese açık görünür şekilde yer almasına izin vermeyiniz. Bilmediğiniz adreslerden ya da kişilerden gelen e-mailleri, gönderileri, davet ve çağrıları açmayın, çünkü bunlar sizin kişisel verilerinize ulaşmak amacı ile tasarlanmış özel maillerdir. Yaptığınız paylaşımların ne olduğuna, suç unsuru taşıyıp taşımamasına mutlaka dikkat edin. Aynı şekilde size gelen paylaşımların da suç unsuru taşıyıp taşımamasına, küfür, hakaret, sövme, aşağılayıcı sözler içerip içermemesine dikkat edin. Bu durumlar da size yönelen söz ve davranışlar hakkında suç duyurusunda bulunma hakkınız mevcuttur. Hiçbir yerde kendinizle alakalı özel bilgiler paylaşmayı ve tanımadığınız kişilerin listenizde yer almasına izin vermeyin. Mümkün olduğunca sosyal medya alanlarında kendiniz ve özel hayatınızla alakalı sır vermemeye dikkat edin. Sözcükler iletişimin içinde %7 gibi bir yer tutarken sosyal medyada yazdıklarımız ve paylaştığımız görseller dışında bir beden dilimiz veya vurgumuz, ses tonumuz yok. Bu nedenle ne yazarsak tam da onu anlatamayabiliyoruz veya ne yazarsak tam da “o” yuz. Sayfasında sürekli, küfür, sağa sola sataşma, ya da argo gördüğüm bir kişi ile ilgili ilk intibaa bununla sınırlı kalacak. Özellikle kurumsal firmaların çalışanların hesaplarını da takip ettikleri düşünülürse, kesinlikle küfür, hakaret, aşağılama veya ötekileştirme içeren yazımlardan kaçınılmalı.
Yetişkinler konularını birebirde çözerler. İsim vermeden ortaya manidar söylemler atmak, iğneleyici laflar söylemek veya isim vererek o isimlerden de nemalanmaya çalışmak oldukça çocukça ve az gelişmiş davranışlardır. Bir insanı günlük hayatımızda tanımıyorsak, sosyal medyada listemizde diye dost olmuyoruz. Tüm bu mecraların herkesin herkese ulaşmasını çok kolaylaştırdığı bir gerçek. Ancak, bu laubali olma veya sınırı aşma hakkını kimseye vermiyor. Dışarıda “siz” diye hitap ediyorsak burada da görünmez sınırları korumamız gerekiyor. Birinin duvarına veya özel alanına izinsiz bir gönderi koymak, aklına geleni yazmak, samimiyetine güvensek de ona zarar verebilir. O kişinin sosyal medya profiline ve listesindeki kişiler ile ilişkisine paylaştığımız çok özel bir durum ya da fotoğraf zarar verebilir. Veya tüm bunlar olmasa bile özel hayata ve mahremiyete saygı duymak, önceden izin almak gerekiyor. Emekle kurulan, bilgi ve deneyim paylaşılan ve binlerce kişiye ulaşılan grupları ya da sayfaları bedava tanıtım yeri olarak görmek; gelişimine hiç bir katkı sağlamadığınız ya da rakip olduğunuz ürün/kişinin sayfasında kendi reklamımızı yapmak sosyal medya ile değil iş etiği ile ilgili olup, en basit hali ile çiğ algılanacaktır. Eğer siz de kişilere ulaşmak ve kendinizi tanıtmak amacındaysanız, aynı emeği vermeniz ve kendi kitlelerinizi oluşturmanız gerekmektedir.
Bunlar en sık görülen özellikle profesyonel davranış modeline uymayan tutumlar. Diğer her türlü etkileşim için zaten tüm mecraların kendine özel profil ayarları mevcut. Kişiler istedikleri ayarları yapıp profillerini istedikleri gibi koruyabilirler.(Kaynak: sapkadanismanlik.com) Sosyal medyada yaşanan diğer sorunları sıralamak gerekirse,özel yaşamın gizliliğini ihlal, telif-patent haklarının ihlali, içeriğin asıl kaynağının gösterilmemesi, üretilen içeriklerin olgunlaşmadan ve doğruluğunun teyit edilmeden yayılması, kişisel verilerin güvenliği, haber ve ticari enformasyonun sınırlarının belirsizleşmesi, yeni medya özellikleriyle kullanıcının yoğun reklama maruz bırakılması, toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin yeniden üretilmesi, içeriklerin yanıltıcı bir biçimde etiketlenmesi ve başlıklandırılması, nefret söylemi, söylemsel pratiklerdeki sorun, dilin özensiz kullanımı, bireyin yeni medya ortamında tüketici olarak konumlandırılması.( Kaynak: yenimedya.com)
İnternet yaşamdır!” derken de bunu kastediyoruz aslında. Tıpkı yaşamın kendisinde olduğu gibi burada da milyarlarca insan, farklı kişilik, tarz ve stil var. Kendiniz olmaya devam edin. Ama genel kaideler ve normların hepimizin yaşamını kolaylaştırdığını unutmayalım.
Önceki sayfa
Sayfa başına git
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |