Çin'in Wuhan kentinden dünyaya yayılan koronavirüs salgını, turizm sektörünü de yerle bir etti. Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, koronavirüs salgını ve normalleÅŸme sürecinde, Türkiye'deki otellerin sertifikasyon süreci sonrası kapılarını açabileceÄŸini açıkladı. Bakan Ersoy'un bu açıklaması turizmcileri, 'Sezon ne zaman baÅŸlar' sorusuyla heyecanlandırırken, beraberinde 'Tanıtım stretejisi ne olacak' sorusunu da getirdi.
SERTİFİKASYON, NORMALLEŞME SONRASI
Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesindeki TGA Yönetim Kurulu üyesi Erkan YaÄŸcı, Demirören Haber Ajansı'na özel açıklamalarda bulundu. Aynı zamanda Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler BirliÄŸi (AKTOB) BaÅŸkanı da olan YaÄŸcı, "Sertifikasyon çalışması, normalleÅŸme sonrasını ifade eden bir çalışmayı kapsıyor" dedi.
Misafirlerin saÄŸlık konusunda hassas davranacağını bildiklerini vurgulayan YaÄŸcı ÅŸöyle konuÅŸtu: "Dolayısıyla sektörde de bir soru iÅŸareti vardı. 'İşletmelerimizi açtığımızda bunu hangi koÅŸullarda ve nasıl açacağız' sorusu vardı. Aynı zamanda tüketicinin yani misafirler ülkemize geldiÄŸinde veya uluslararası tur operatörlerinin destinasyonları açma noktasında, korona sonrası duruma hazır olup olmadıklarını gösteren bir çalışmaya ihtiyaç olduÄŸu ortaya çıktı. Dolasıyla Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın liderliÄŸinde, baÄŸlı kurumlarla özellikle uluslararası tur operatörlerinin beklentilerini karşılayacak ve otellerimizin de soru iÅŸaretlerini karşılayacak bir sertifikasyon çalışması yapılıyor. Bakanlıklar arasında bir çalışma. Detaylar ortaya çıktıkça biz de paylaÅŸacağız."
TURİZMDE TERCİH TÜRKİYE OLACAK
Koronavirüs salgınının tüm sektörleri etkilediÄŸini, hayatı durma noktasına getirdiÄŸini belirten TGA Yönetim Kurulu Üyesi YaÄŸcı, seyahat ve turizm endüstrisini de durma noktasına getirdiÄŸini söyledi. "Åžu an yapacağımız ÅŸey bu salgının bir an önce kontrol altına alınması noktasında tavsiyelere riayet etmek" diyen Erkan YaÄŸcı, "Bu salgının kontrol altına alınması en büyük önceliÄŸimiz" dedi. Türkiye olarak 2020 yılı turizm sezonu için çalışmalara ve iletiÅŸim stratejilerine baÅŸladıklarını belirten YaÄŸcı, ÅŸöyle konuÅŸtu:
"Salgın kontrol altına alındıktan sonra birtakım normalleÅŸmeler baÅŸlayacak. Sayın bakanımızın ifade ettiÄŸi gibi belki önce ÅŸehirler açılacak belki destinasyonlar açılacak. Bu süreç sadece Türkiye'nin ne kadar kontrol altına aldığıyla ilgili olmayacak. Çünkü turizm uluslararası bir iÅŸ. Dolayısıyla bizim kaynak pazar olarak gördüÄŸümüz ülkelerden turist gönderenlerin de bu iÅŸi artık kontrol altına almış turist veya uçuÅŸ hareketini baÅŸlamış noktaya gelmiÅŸ olması lazım. Bu tür kriterleri beklememiz lazım. Bu süreçte iletiÅŸim kanallarını açık tutuyoruz. Bu global krize karşı ulusal ve uluslararası paydaÅŸlarımızla iletiÅŸimi devam ettiriyoruz. Korona süreci sonrasında bir normalleÅŸme ve turizm hareketi baÅŸlayacaksa, öncelikli ülkelerin başında Türkiye olacağını biliyoruz. Biz o döneme hazırlığımıza ÅŸimdiden baÅŸlıyoruz."
MEVLANA'NIN SÖZÜ KAMPANYADA KULLANILDI
"Hangi ülkelerden turizm hareketini öngörüyorsak o ülkelerde tanıtım ya da iletiÅŸim stretejilerine ÅŸu an baÅŸlamış bulunmaktayız" diyen YaÄŸcı, "Aynı zamanda insanların duygularına hitap edecek, onları rahatlatacak, Türkiye'nin her zaman onların yanında olduÄŸu hissini verecek kampanyalar baÅŸlatılıyor" dedi. YaÄŸcı, Mevlana'nın sözünün de kampanya da kullandığını belirterek, ÅŸunları söyledi:
"Burada önemli olan birlik duygusunu hissettirmemiz lazım. Bu birlik duygusunu hissettirmek için de 'togethertoday' çatısı altında bir iletiÅŸim stretejisi oluÅŸturuldu. Bununla ilgili çalışmalar yapılıyor. Aynı zamanda CumhurbaÅŸkanlığımızın iletiÅŸim dairesi baÅŸkanlığının önermiÅŸ olduÄŸu bir slogan da bu çatının içerisinde oldu. 'ÜmitsizliÄŸin ardında nice ümitler, karanlığın ardında da nice güneÅŸler var' sloganıyla beraber bu kampanya oluÅŸturuldu. Åžu an birçok sosyal medya hesabında iletiÅŸim stratejisi olarak devreye girdi."
MERCAN DEDE'DEN MÜZİĞİYLE TURKİSHTERAPİ FİLMİ
Erkan YaÄŸcı, ÅŸu an en önemli önceliÄŸin Türkiye'de konaklamış, Türkiye'ye ilgisi olan misafirler olduÄŸunu, onlarla iletiÅŸimin açık tutulması gerektiÄŸine vurgu yaptı. Bakanlık bünyesinde liveturkey.com web sitesinin de yayına girdiÄŸini belirten YaÄŸcı, ÅŸu ifadelere yer verdi:
"togethertoday kampanyası altında özellikle Mercan Dede ile iÅŸbirliÄŸi yaptığımız 'turkishterapi' filmimiz var. Türkiye'nin doÄŸal güzelliklerini ortaya çıkaran müzikle beraber bir tanıtım filmi var. Bunun yanında gastronomiyi ön plana çıkarıyoruz. Gastronomi ile ilgili usta ÅŸeflerimizin videolarını yayınlamaya baÅŸladık. Bununla beraber sevgiyi ifade eden Mevlana Celaleddin Rumi'nin sözleriyle beraber tanıtım filmlerini sosyal medya hesaplarında devreye soktuk. Bu dönemde önem verdiÄŸimiz destinasyon tanıtımı, Türkiyemizin turistik destinasyonlarını ön plana çıkaracak tanıtım filmlerine ağırlık verildi. Bütün bunları buluÅŸturduÄŸumuz liveturkey.com sitesi de devreye girdi. Bu sitede tüm çalışmalar var."
'RAKİPLERİMİZDEN DAHA İYİ ETKİLEŞİM ALIYORUZ'
TGA Yönetim Kurulu Üyesi YaÄŸcı, salgının en düÅŸük seviyeye gelmesinin ardından Türkiye'de hayatın normalleÅŸmesi ve ardından iç turizmin hareketlenmesinin tahmin edildiÄŸini söyledi. YaÄŸcı, salgın döneminde Türkiye'nin en önemli turizm rakipleri, İspanya, İtalya gibi ülkelerin ne tür tanıtım yapıldığının sorulması üzerine, "Biz rakip destinasyonlara baktığımızda İspanya, İtalya, Yunanistan'ın bu dönemde stratejilerine baktığımızda, onlarda genelde 'evde kalın' sloganı var. 'Evde kalın ama bizi unutmayın' ÅŸeklinde iletiÅŸim stratejileri üzerine bir kurguları var. Türkiye olarak bu stratejiyi biz de uyguladık. Hatta ÅŸu an bizim yaptığımız çalışma daha fazla izlenim, daha fazla etkileÅŸim alıyor. Bu iletiÅŸim stratejisini baÅŸarılı bir ÅŸekilde götürüyoruz" diye konuÅŸtu.
'PATARA HAKETTİĞİ NOKTAYA GELECEK'
CumhurbaÅŸkanı Recep Tayyip ErdoÄŸan tarafından, turizmde 2020'nin 'Patara Yılı' ilan edilmesinin bölgenin tanıtımı için çok deÄŸerli olduÄŸunu, yaÅŸanan küresel krizin bu tanıtımı etkilediÄŸini belirten Erkan YaÄŸcı, sözlerini ÅŸöyle tamamladı:
"Patara ile ilgili kurumsal kimlik çalışmaları bakanlığımızın liderliÄŸinde tamamlandı. Patara Yılı ile ilgili tüm çalışmalarda kullanılabilecek. Ben inanıyorum ki önümüzdeki dönemde normalleÅŸme sonrası Patara ile ilgili çalışmalar hızlanacaktır. Orada hem kazı çalışmaları hem renovasyon çalışmaları devam ediyor. Bunun yanında Patara ile ilgili çok ciddi faaliyetler planlanmıştı. Bu yaÅŸadığımız özel durumdan dolayı isteÄŸimiz noktada çalışmalara baÅŸlayamadık. Bir turizm hareketi baÅŸladıktan sonra, hayat normalleÅŸmeye baÅŸladıktan sonra Patara'nın hak ettiÄŸi noktaya bu sene içinde geleceÄŸini düÅŸünüyorum."


Ahmet İSTEK/ANTALYA, (DHA)