Antalya Emniyet Müdürlüğü ile Akdeniz Üniversitesi Beden Eğitimi Meslek Yüksek Okulu (BESYO) işbirliğinde hazırlanan '155 Polis Acil Yardım Servisine Yapılan Çağrıların Niceliğini ve Niteliğini Artırma Projesi' tanıtım toplantısı 112 Acil Çağrı Merkezi'nde gerçekleştirildi. BESYO öğrencileri ve akademisyenlerinin yanı sıra emniyet teşkilatı mensuplarının da katıldığı tanıtım toplantısında Antalya Vali Yardımcısı Turan Eren de hazır bulundu. Proje Koordinatörü ve AÜ BESYO Öğretim Görevlisi Yılmaz Kaplan, 'Çaresiz olmayın, 155'i arayın çare 'siz' olun' sloganıyla başlattıkları 75 bin lira maliyetli projenin iki yıl süreceğini belirterek, "Proje sonunda Antalya'da suç ve suçluyu azaltmayı, polis- vatandaş iletişimini artırmayı hedefliyoruz" dedi.
ÇARE 'SİZ' OLUN
Projenin toplam 4 etaptan oluştuğunu kaydeden Yılmaz Kaplan, ilk aşamadaki etkinliklerin BESYO öğrencileri tarafından hayata geçirileceğini anlattı. Polis ve çağrı merkezi çalışanlarının iş zamanları dışında sosyal, sportif ve kültürel etkinliklere katılımlarının sağlanacağını dile getiren Kaplan, 14 hafta sürecek etkinlik sonunda polisin daha nitelikli hale geleceğini söyledi. Projenin ikinci ayağında kamuoyuna yönelik iletişim ve halkla ilişkiler eğitiminin verileceğini, üçüncü ayağında yine eğitimlerin medya aracılığıyla yayılacağını belirten Kaplan, son etapta ise projenin geldiği noktayla ilgili bir araştırma yapılacağını ifade etti.
YÜZDE 20'Sİ ASILSIZ
Polis ihbar hattına, son üç yıl baz alındığında yılda ortalama 455 bin çağrı geldiğine, bu çağrıların ortalama 388 bininin polisin görev ve sorumlulukları dışında olduğuna dikkat çeken Yılmaz Kaplan şunları söyledi:
"Polisin görev ve sorumluluk alanlarında olan ve değerlendirilen ortalama 67 bin ihbarın yaklaşık yüzde 20'si asılsız çıkmaktadır. Bu durum maddi, manevi kayıplar, verimsizlikler yaratmakta, güvenlik hizmetinin gerçek ve acil ihtiyaç sahiplerine tam zamanında ve etkin ulaşmasının önünde bir engel oluşturmaktadır."
Yapılan çağrıların, nicel ve nitel açıdan yetersiz oluşunu vatandaşların yasal haklarını yeterince bilmemelerine bağlayan Kaplan, vatandaşların, 'Yapacağım ihbar nasılsa değerlendirilmeyecek' ve 'Kimlik bilgilerim açıklanacak' kaygısı yaşadığını anlattı, projenin hayata geçmesiyle bu tür kaygıların ortadan kalkacağını iddia etti.
Gelişmiş ülkelerde suçluların yüzde 85'inin vatandaşların ihbarları sonucu, yüzde 15'inin ise polisin çalışmaları sayesinde yakalandığını kaydeden Kaplan, Türkiye'de suçluların sadece yüzde 10- 15'lik kısmının ihbar sonucu yakalandığının altını çizdi.
VATANDAŞA GERİ DÖNÜŞ
Yılmaz Kaplan, projeyle birlikte vatandaşın 'İhbarım değerlendirildi mi?' sorusunun da akıllardan silineceğini söyledi. Bir konu hakkında ihbarda bulunan vatandaşlara, "Bu ihbarınızın sonucu hakkında bilgi sahibi olmak ister misiniz" diye bir soru yöneltileceğini ve istek doğrultusunda ihbarı veren vatandaşa geri dönüş yapılacağını anlatan Kaplan, "Proje kapsamında 155'in teknik altyapısını hazırlayarak vatandaşların yaptıkları ihbar çağrılarına olayın seyri halinde geri dönüş yapmayı amaçlıyoruz. Bu şekilde vatandaşların güvenini kazanarak ihbar kalitesinin de artması hedefleniyor" diye konuştu.