Öğrenci Veli Derneği (VELİ-DER) ve Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği (ÇYDD) dün Kartal Meydanı’nda 2024-2025 Eğitim Öğretim dönemine ilişkin yıl sonu değerlendirmesi yaptı. “Zorunlu parasız eğitim süresine dokunma” başlıklı ortak basın açıklamasında, öğrencilerin devamsızlıklarının ve okul terk etmeleri arttığı vurgulanarak şunlar kaydedildi:
“Eğitim çocuklarımızın gelecek yaşantısını değiştirmek için tek umut. Eğitimin kamusal, parasız, kapsayıcı, eşit olması hem çocuklarımız hem de ülkemiz açısından vazgeçilmez iken eğitim süresi tartışmaya açılmaktadır. Yoksulluğun artışı ve eğitimin paralılaştırılmasının, eğitimin bilimsel niteliğinin ortadan kaldırılmasının sonucu okul terkleri artmaktadır. Okul terkleri son 3 yılda bir buçuk milyonun üzerine (1 milyon 578 bin) çıkmıştır. Devamsızlık ise her kademede artmıştır. Yalnızca 2023 verilerinde ortaöğretimde en az üç çocuktan biri, mesleki eğitim veren okul türlerinde en az iki çocuktan biri devamsızdır”
“Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum Projesi”ne (ÇEDES) de değinilen açıklamada, “STK adıyla tarikat yapılarına aktarılan kaynaklar, destekler geri alınmalı kamusal eğitim için kullanılmalı, özel öğretim kurumları ve tarikat okulları, yurtları kamulaştırılmalıdır. Eğitim kamusal haktır. Parayla satın alınamaz. Eğitimci niteliği taşımayan kişilerin okullarda, yurtlarda, STK adı altındaki tarikat yapılarının yerlerinde, 4-6 yaş Kuran kurslarında faaliyet yürütmesi eğitim hakkı, çocuk hakkı ihlalidir. ÇEDES başta olmak üzere okul öncesinden yükseköğretime tüm eğitim kurumları protokol, iş birliği, proje adıyla STK adı altında tarikat yapıları, ülkü ocakları gibi yapılar tarafından kuşatılmakta, çocukların eğitim hakları, çocuk hakları ihlal edilmekte, yapılan faaliyetlerin içerikleri nedeniyle çocuklar istismar edilmektedir” denildi.
“SINAV ÜCRETLERİ KALDIRILMALI”
Eğitimdeki çeşitli sorunlara ve sınav ücretlerine değinilen açıklamada, bu ücretlerin kaldırılması gerektiği vurgulandı. Açıklamada şunlar söylendi:
“Eğitimde yaşanan sorunlar her geçen yıl katlanarak artmakta, Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) bu sorunlara kalıcı çözümler üretmek yerine eğitimde dinselleştirme, piyasalaştırma ve kadrolaştırmaya harcamaktadır. Bu sorunların biri de çocuk işçiliği olmuştur. Karma eğitim hakkı pedagojik ve bilimsel bir gerçektir. Yalnızca 2013-2018 arası TÜİK verilerinde her 5 kadından birinin çocuk yaşta evlendirildiği verilerde yer almaktadır. Çocuk yaşta evliliklerin bu denli arttığı bir dönemde eğitim süresinin azaltılması, karma eğitimin kaldırılması çocuk yaşta evlilikleri daha da artıracaktır. AKP iktidarı 2002 yılından bu yana eğitimde hiç değişmeyen üç temel hat izledi: dinselleştirme, piyasalaştırma ve işçileştirme adımları. Eğitime ayrılan bütçede bu politikalar doğrultusunda niteliksizleştirildi”
SORUNLAR SIRALANDI
“2025 eğitim-öğretim yılı sona erdi. Ancak milyonlarca çocuğumuz bu yılı karınları aç, zihinleri yorgun, umutları eksik tamamladı” denilen açıklamada sorunlar şu şekilde sıralandı:
(Odatv.com)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
|
|
![]() Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |
![]() |
||||||||||||
|
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
![]() Koç ![]() 21 Mart - 20 Nisan
|
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
|
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
|
||||||||||||
![]() |