Daily Mail'in haberine göre, yaklaşık 7 milyon kişinin izlediği videoda Dr. Clay Moss, pek çoğumuzun araba yolculukları sırasında hiç düşünmeden bastığı bir tuşun zararlarını tek tek anlattı.
Videoda, "Aracınızdaki tek bir tuşun faydadan çok zarar verdiğini biliyor musunuz? Hepiniz buradaki bu küçük dostumuzu tanıyorsunuz" diyen ABD'li uzman birçok otomobilde ön panelde klima kontrol tuşlarının yanında bulunan iç sirkülasyon düşmesine işaret etti ve ekledi:
"Bu küçük sirkülasyon sembolü, dışarıdaki havanın içeri girmesini önler. Çok sıcak bir günde içeriyi hemen soğutmak istiyorsanız bu özellik çok faydalıdır ancak uzun vadede istenmeyen sonuçlara yol açabilir.
Birçok kişinin bu düğmeye basarak dışarıdaki kirli havanın içeri girmesini engellemeyi ve içeriyi hızla serinletmeyi amaçladığını söyleyen Dr. Moss, "Aracı sirkülasyon modunda uzun süre tutmak, içerideki havanın sessizce zehirlenmesine neden olur. Hava girişine kapalı bir araçta solunum yaptığınızda hızla karbondioksit birikimi olur. Sirkülasyon süresi 30 dakika olduğunda içerideki karbondioksit miktarı 1.200 PPM'i geçebilir. Bu aşamada beyniniz yavaşlamaya başlar" dedi.
Araçtaki yolcu sayısının artması halinde kısa sürede 2.500-3.000 PPM seviyesine gelinebileceğini ifade eden Dr. Moss, "O noktada uykunuz gelir, beyniniz sislenir ve sinirlenmeye başlarsınız" diye konuştu.
Dr. Moss, bu verilerin 2018'de ABD'deki sürüş koşullarının incelendiği bir araştırmaya dayandığını belirtti.
Araştırma kapsamında araçlardaki karbondioksit birikimi miktarının endişe verici olduğu görülmüştü. Uzmanlar, sirkülasyon modu kullanıldığında sadece sürücünün olduğu uzun yolculuklarda veya birden fazla yolcunun olduğu kısa yolculuklarda, 2.500 PPM seviyesinin kolayca geçilebileceğini ortaya koymuştu.
Dr. Moss, 2.500 PPM seviyesinin kritik olduğunu çünkü bu noktada bilişsel performansın düştüğünü, tepki süresinin uzadığını, kişinin uykusunun geldiğini ve beyin sisi yaşadığını vurguladı.
Ancak panik yapmaya gerek olmadığını ifade eden Dr. Moss, sadece birkaç saniye içinde beyne uyanıklığını geri kazandıracak bir çözüm bulunduğunu belirterek, "Ya camı açın ya da sirkülasyon modunu kapatıp temiz hava moduna geçin. 2 dakika yeterlidir. Bu sürede içerideki karbondioksit temizlenir ve beyniniz uyanır" dedi.
Aracın klima ayarlarının sadece konfor seviyesini değil, bilişsel fonksiyonları da etkilediğini vurgulayan Dr. Moss, "Bu nedenle daha iyi nefes aldığınızda daha güvenli yolculuk yaparsınız" ifadelerini kullandı.
Dr. Moss'un videosu sosyal medyada büyük bir tartışmanın fitilini ateşledi. Birçok yolcu bu kadar ufak bir şeyin beyinleri üzerinde bu kadar büyük bir etki yapacağını bilmediklerini belirtti.
Bir kullanıcı, "Her gün işle ev arasında ikişerden dört saat araç kullanıyorum. Vardığımda uykumun gelme sebebi bu olabilir mi?" derken bir diğeri de "Ben bu özelliği arabamın içini serinletmek için değil de kamyon egzozu, toz, kir, ot gibi istemediğim şeylerden kurtulmak için kullanıyorum" dedi. Bir diğer kullanıcı ise "Bu nedenle mi trafikte sinirleniyorum?" yorumunu yaptı.
Sirkülasyon özelliğini şehrin kirli havasını dışarıda tutmak için sürekli kullandığını belirtenler ve bu fonksiyonu hiç kapatmadığını söyleyenler de oldu.
Öte yandan günümüzde üretilen araçların çoğunda otomatik sirkülasyon modu bulunuyor. Bu mod devreye alındığında zamanlayıcılar sirkülasyonu belli aralıklarla kapattığı için sürücüler de daha güvenli yolculuklar yapabiliyor.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
|
|
![]() Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |
![]() |
||||||||||||
|
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
![]() Koç ![]() 21 Mart - 20 Nisan
|
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
|
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
|
||||||||||||
![]() |