Ayşe Barım ikinci kez hakim karşısına çıkıyor
Ayşe Barım ikinci kez hakim karşısına çıkıyor
Arda Güler birinci oldu
Arda Güler birinci oldu
Hükümetten nüfus hamlesi... Anneye yarım yıl izin
Hükümetten nüfus hamlesi... Anneye yarım yıl izin
Küresel Sumud Filosu 'yüksek riskli' bölgeye girdi
Küresel Sumud Filosu 'yüksek riskli' bölgeye girdi
1 Ekim 2025 Çarşamba - 08:46

Dengeler değişti: İkinci elde yeni dönem

Sıfır araçlara gelen vergi düzenlemesiyle dengeler değişti, Çinli markalar fiyat indirimiyle öne çıktı. Şimdi gözler ikinci el piyasasında: Fiyatlar düşecek mi, hangi araçlar değer kazanacak, yatırımcı nasıl bir strateji izlemeli?

Dengeler değişti: İkinci elde yeni dönem
Facebook'ta Paylaş Twitte'da Paylaş Google+'da Paylaş Haberi Yazdır Arkadaşına Gönder Metni küçült Metni büyüt

Türkiye’nin, AB ve STA dışı ülkelerden ithal edilen araçlara uyguladığı gümrük vergilerini standart seviyeye çekmesi, en çok pazar payı kaybeden Çinli otomobil markalarının işine yaradı.

Düzenlemeden önce yüzde 60’a ulaşan gümrük vergileriyle Türkiye’ye otomobillerini sokabilen Çinliler artık yüzde 35’lik toplam vergi yüküyle otomobil getirebilecek.

Şimdiden birçok Çinli marka 300 bin TL’yi aşan agresif fiyat indirimleri ve kampanyalarla tüketicilerin ilgisini çekse de piyasada dengelerin nasıl şekilleneceği merak konusu.

Tüm bu gelişmelerin ikinci el araç fiyatlarına yansıması ne olacak? Yatırımcılar ve tüketiciler ikinci el piyasasındaki bu değişime nasıl hazırlanmalı? 

‘İLK ETAPTA YÜZDE 3-8 DÜZEYİNDE BİR DÜZELTME YAŞANABİLİR’

Aşin Otomobil Genel Müdürü Okan Erdem, ek vergilerin ikinci el piyasasına gecikmeli yansıyacağını belirtti. Erdem, “AB/STA dışı menşelerde getirilen yüzde 25-30’luk ilave vergiler (asgari 6-8,5 bin dolar yük), sıfır araç fiyatlarını yukarı çeker” dedi.

Erdem, özellikle elektrikli ve plug-in hibrit (PHEV) araçlar dahil olmak üzere bu menşeli ikinci ellerde fiyat hareketliliğine dikkat çekerek, “Talep öne çekilebilir ve liste fiyatlarında ilk etapta yüzde 3-8 düzeyinde bir düzeltme yaşanabilir” ifadelerini kullandı.

Otomerkezi.net CEO’su Muhammed Ali Karakaş ise düzenlemenin piyasa dengesi açısından önemine vurgu yaptı. Karakaş, “Düzenleme, sıfır tarafında dengeyi yeniden kurarken ikinci elde fiyat istikrarını destekler” değerlendirmesinde bulundu.

Çin menşeli araçlara olan erişimin artmasının ikinci elde hareketlilik yaratabileceğini belirten Karakaş, “Japon ve Güney Afrika menşeli araçlarda sıfır fiyat artışı, ikinci elde değerlenmeyi tetikleyebilir. Özellikle yüksek modelli Japon araçlarının ikinci ellerinde fiyat artışları kaçınılmaz olacaktır” diye konuştu.

‘FİYATLARIN TEK YÖNE DEĞİL, MENŞEYE GÖRE FARKLILAŞTIĞI BİR SÜREÇ BEKLİYORUZ’

LenaCars Genel Müdürü Selçuk Nazik’e göre ABD ve Çin menşelilerde toplam vergi yükünün gerilemesi, bu menşelerin pazar payını artıracak. Japonya, Meksika ve Afrika kaynaklı modellerde ise maliyet artışı kaçınılmaz olacak.

Bu durumun ikinci el piyasasında etkilerini göstereceğini ifade eden Nazik, “İkinci elde fiyatların tek yöne değil, menşeye göre farklılaştığı bir patikaya evrilmesini bekliyoruz. Bazı otomobillerin ikinci elinde düşüşler, bazılarında ise yükselişler göreceğiz” şeklinde konuştu.

‘1-2 AY İÇİNDE YENİ FİYAT BANDINA OTURMA EĞİLİMİ GÖRÜRÜZ’

Peki, fiyatı düşen modellerin ikinci el değer kaybı ne kadar sürede dengeye oturur?

Bu soruya Okan Erdem, “Genelde 4-8 haftalık bir ‘gecikmeli geçiş’ var. Elektrikli/PHEV tarafında bu adaptasyon çoğu zaman daha hızlıdır” cevabını verdi.

Muhammed Ali Karakaş ise “Segmentine göre değişmekle birlikte 1-2 ay içinde yeni fiyat bandına oturma eğilimi görürüz” ifadelerini kullandı.

Selçuk Nazik de “Kasım sonu yürürlük sonrası ilk çeyrekte (yaklaşık 6-10 hafta) yeni vergi mimarisinin etkileri sindirilir. ABD/Çin modellerinde daha hızlı, Japon/STA dışı bazı menşelerde ise fiyatlar daha geç oturacaktır” ifadelerini kullandı.

ÇİN KAMPANYALARI, İKİNCİ ELDE STOK DEVİR HIZINI ARTIRABİLİR

Çinli üreticilerin sıfır araç tarafında agresif kampanyalarla satış yapması, ikinci el araç stoklarını nasıl etkileyebilir?

“Çin menşeli sıfırın kampanyayla genişlemesi, ikinci el stok devir hızını artırır” diyen Okan Erdem, “Özellikle ithal menşeli elektrikli ve PHEV ikinci ellerde etiket düzeltmeleri görürüz” dedi.

Muhammed Ali Karakaş ise “Uygun fiyatlı sıfır, ikinci elde hem arzı büyütür hem de talebi canlı tutar. Bu, stokların daha hızlı çevrilmesine hizmet eder” dedi. Selçuk Nazik de “Çin markalarının pazar payı artışı ikinci elde “geniş ürün havuzu ve rekabetçi etiketler” anlamına geliyor" dedi.

HANGİ ARAÇLAR CÜZDANI KORUR? YATIRIMDA DOĞRU TERCİH REHBERİ

Yatırım aracı olarak ikinci el araç alan bireylerin stratejileri değişir mi? Hangi segmentteki araçlar ‘değer saklama’ açısından öne çıkıyor?

Okan Erdem, “Klasik değer saklama ve yatırım amaçlı satın almalar AB/STA menşeli, değerini koruyan modellerde olacaktır. Ayrıca bakım maliyeti öngörülebilir içten yanmalı (ICE) ve hibrit (HEV) araçlar ile Türkiye’de güçlü talep tabanı olan C segment SUV’lar yatırımcıların tercihi olacaktır” diye konuştu.

Muhammed Ali Karakaş, yatırımcıların artık menşe farklılıklarını daha fazla dikkate alacağını belirterek, “Çin menşelilerde arzın güçlenmesi kısa vadede cazip fırsatlar sunar. Japon menşelilerde ise değerlenme potansiyeli var” dedi.

Selçuk Nazik ise ABD ve Çin menşeli, vergi avantajı kazanmış modellerin öngörülebilir bir değer eğrisine kavuşacağını ifade etti. Nazik, “Japon menşelilerde yeni vergi yükü, kısıtlı arz ile yükselen fiyat dengesi yaratabilir. Yatırım aracı anlamında yine AB/STA menşeili araçlar ve Japon araçları konumunu korumaya devam edecektir. Çinli modellerde ise sürekli güncellemeler, fiyat düşüşleri ve arzın fazlalığı yatırım aracı konumunu zayıflatabilir” diye ekledi.

GALERİLERDE YENİ DÖNEM: STOK YÖNETİMİ VE FİYATLAMA STRATEJİLERİ DEĞİŞİYOR

Bayiler ve galericiler, sıfırda yaşanan fiyat dalgalanmalarına karşı ikinci el araç alım-satım stratejilerini nasıl güncelliyor?

Okan Erdem, kısa vadede stok optimizasyonunun önem kazanacağını belirterek, “Kampanya sadeleşmesi, opsiyon azaltımı ve nakit akışına duyarlı satın alma ön planda olacak. AB/STA içi menşelerin payı artıyor” dedi.

Muhammed Ali Karakaş ise fiyatlama konusunda hızlı uyum sağlanacağını ifade ederek, “Fiyatlamada hızlı mark-to-market, menşeye göre farklılaştırılmış takas ve değerleme ile satış hızı yüksek segmentlere ağırlık gözlenecektir” şeklinde konuştu.

Selçuk Nazik ise vergi dengelerindeki değişimin menşe tercihlerine etkisine dikkat çekti. Nazik, “ABD ve Çin lehine dönen vergi denklemi nedeniyle bu menşelere açık pencere oluşuyor. Japon ve Meksika kaynaklı modellerde ise daha temkinli fiyatlama uygulanıyor” değerlendirmesinde bulundu.

İŞTE ÖNE ÇIKAN BAZI MODELLER VE VERGİ DEĞİŞİM YÖNLERİ

Türkiye’nin yeni gümrük vergisi düzenlemesiyle birlikte ithal araçlarda vergi oranları menşei ülkeye ve modele göre farklılaşıyor. Bu durum, otomotiv pazarında fiyat dengelerinin yeniden şekillenmesine neden oluyor. 

Audi Q5 ve Volkswagen Polo gibi Meksika ve Güney Afrika üretimi araçlarda yüzde 25-30 arasında vergi artışı beklenirken, BMW X5, X6 ve X7 ile Mercedes GLE ve GLS gibi ABD menşeli lüks SUV modellerinde vergiler yüzde 30-35 oranında azalıyor.

Grand Cherokee, Ford Mustang, Chevrolet Corvette ve Cadillac Escalade gibi ABD kaynaklı araçlarda da vergi indirimleri dikkat çekiyor. Buna karşılık Honda Civic (Tayland), Lexus modelleri (Japonya) ve Nissan X-Trail gibi Japonya ve Tayland üretimi bazı modellerde vergi artışı yaşanacak.

Tesla Model X ve S modellerinde ise, eğer servis yükümlülüğü sağlanırsa vergi oranlarında yüzde 30’a varan indirimler mümkün olacak. Çin menşeli BYD, Chery, Jaecoo, MG ve Skywell modellerinde ise yatırım teşvikleri ve yüzde 10-15 oranında azalan vergiler, Çinli markaların rekabet gücünü artıracak.
Honda Jazz, CRV ve HRV gibi Japon üretimi modellerde ve Toyota Corolla Cross ile RAV4 gibi Tayland kaynaklı araçlarda da yüzde 25-30 arasında vergi artışı öngörülüyor.

Yeni vergi yapısı, hem sıfır hem de ikinci el araç piyasasında fiyatların menşei ülkeye göre farklı yönlerde hareket etmesine yol açacak. Bu durum, tüketici tercihlerinde de önemli değişikliklere neden olabilir.

(Hürriyet- İsmail SARI)

 
Kışlıkları çıkarmanın vakti geldi! Yağmurlu günler kapıda
 
Datça, Kaş ve Kekova’da Huzurlu Deniz Kaçamağı
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
En çok araç satılan ülkeler: Türkiye kaçıncı sırada
EBS Danışmanlık’ın yayımladığı son rapora göre, 2025’te Avrupa genelinde ...
En çok tazminat trafik sigortasında: 100 milyar lirayı aştı
Trafik, kasko ve ferdi kaza sigortasında yılın ilk 6 ayında 2 milyon 255 ...
Otomobil ithalatında yeni düzenleme
OTOMOBİL ithalatı ile ilgili uygulanacak yeni düzenlemeler Resmi Gazete’de yayımlandı.
 
Togg T10F satışa çıktı
Togg'un yeni modeli T10F'nin merak edilen fiyatı belli oldu. Sadece Togg'un ...
İkinci el araçlarda ÖTV düzenlemesi etkisi
ÖTV düzenlemesi sonrası sıfır otomobil fiyatları hızla yükselirken, ikinci ...
Ticaret Bakanlığı'ndan otomotivde ÖTV açıklaması
TİCARET Bakanlığı, Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) değişikliğinden sonra alıcılardan ...
 
Elektrikli araçta dengeler değişti
Yeni düzenlemenin ardından en düşük ÖTV oranı yüzde 25’e yükseltilen elektrikli ...
Otomotiv temmuzda en fazla ihracat yapan sektör oldu
Otomotiv endüstrisi, temmuz ayında 3,8 milyar dolarla en fazla ihracata imza atan sektör oldu.
İkinci el piyasasında hareketlilik
YENİ Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) düzenlemesi, Türkiye otomotiv sektörünü ...
 
Dursun Gündoğdu
Antalya'da vurgun yiyen iş insanlarının tam listesi
YAZARLAR
Serpil Nur Abiral
Serpil Nur Abiral
Kemer’in üzerine çöken gölgeler
Turgut Güngör
Turgut Güngör
Türkiye bir ulus devlettir
Halit Çelikbudak
Halit Çelikbudak
Oktoberfest başladı...
Sude Karataş Geyikci
Sude Karataş Geyikci
Antalya Kepez’de bitmeyen elektrik çilesi
İsa Altun
İsa Altun
Tatile çıkarken...
Mesut Gürkan
Mesut Gürkan
Yeni Başhekim hızlı başladı
Prof. Dr. Yakup Alıcıgüzel
Prof. Dr. Yakup Alıcıgüzel
Türkiye’nin problemi yok, problemi bireysellik..  
ÇOK OKUNANLAR
ARŞİV
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA GÜN HABER
ASTROLOJİ
Koç
 
21 Mart - 20 Nisan
Eylül'de Satürn'ün geri hareketle Balık burcuna dönmesi bu hafta sizi görünür olmayan yüklerle daha fazla yüzleştirebilir; ...
 
Ana Sayfa Türkiye Antalya BURDUR ISPARTA Siyaset Turizm Resmi REKLAMLAR KAMPÜS Spor GÜN'ün ürünü
KünyeHakkımızda KünyeKünye İleti�YimIletisim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva